Challenge Mallorca 2019 – dag 1

Daar zijn we weer, het is weer tijd voor Challenge Mallorca. Het was niet de bedoeling dat we deze race zouden doen dit jaar, maar uiteindelijk zijn we er weer. Onze belevenissen zijn hier weer te lezen.

Op naar Schiphol

Dit jaar nemen we onze eigen fietsen mee, dus we hebben Fietskoffer gehuurd bij Fietskoffer.nl, deze heb ik dinsdag al in Muiden opgehaald, dus we konden rustig onze koffer inpakken. Je hebt zoveel ruimte in deze koffers dat al je bagage er makkelijk inpast, we hoeven geen andere koffer meer mee.. de fietsen zitten stevig vast in de koffer, ik heb er alle vertrouwen in.

Het vliegtuig naar mijn favoriete eiland vertrekt pas om 12:40, dus we kunnen rustig richting de trein lopen om richting Schiphol te gaan. Op het station wacht onze eerste verrassing, de lift doet het niet, dat wordt dus twee Fietskoffers van 30 kilo de trap op slepen. Daarna gelijk onze tweede verrassing, er staat een defecte trein op het spoor, dus we moeten in Sloterdijk in 6 minuten overstappen op een andere trein, dat kan nog wel eens een uitdaging worden.

Eenmaal op Sloterdijk stappen we snel uit en gaan snel naar de lift om naar de andere stationshal te rennen. We halen het gelukkig net, maar belanden wel in een soort legbatterij, er willen veel te veel mensen in de trein en dan hebben we ook nog eens twee grote fietskoffers mee. Gelukkig is het maar een minuut of tien, maar een pretje is het niet.

Vliegen richting Mallorca

We zijn ruim op tijd op Schiphol en het inchecken gaat ook voorspoedig, het is even zoeken naar het punt waar we die grote koffers kunnen afleveren, maar vervolgens is het tijd om even lekker duur te eten en te wachten tot het vliegtuig vertrekt. Voor de vlucht komen we nog een andere deelneemster tegen, waar we ervaringen mee uitwisselen, triathlon verbroederd.

De vlucht gaat voorspoedig en na een paar mislukte Sudoku’s staan we alweer op de grond in Mallorca. De zon schijnt en je voelt het lekkere weer gewoon door de ramen heen. Gelukkig zien we onze fietsen al op het karretje van de bagage staan, dus die zaten in ieder geval in het juiste vliegtuig.

We are back

Nadat de fietsen op de speciale bagageband (waarom staan er ski’s op het plaatje? :-)) zijn aangekomen halen we de auto op. Waar we vorig jaar bijna anderhalf uur moesten wachten, is het nu zo geregeld. We hebben de beschikking over een ruime Nissan Quasqai, ik snap nog steeds niet dat ze dat voor 5 dagen kunnen aanbieden voor 118 euro inclusief verzekering, maar ik vind het prima.

De koffers in de auto en op naar ons Zafira hotel in Santa Ponca, we gaan weer naar hetzelfde hotel als de vorige twee jaar, want het eten is geweldig en ook de rest in het hotel is prima. Na het inchecken gaan we naar de kamer en zetten onze fietsen in elkaar. Gelukkig is alles heel overgekomen en na 20 minuten zijn de fietsen klaar voor gebruik.

Night of fire

Na het eten vertrekken we voor de eerste keer dit jaar richting Peguera. We gaan ons startbewijs ophalen, plus alle extra’s, want dat is altijd goed geregeld hier. We krijgen een geweldige tas, ze worden elk jaar wat groter en weer een nieuwe fietscover.

Daarna is het tijd voor het eerste hoogtepunt, namelijk de Night of Fire. Dit is een van de redenen waarom je naar challenge Mallorca moet gaan. Er gaat een groep door de straten met trommels en vuurwerk. Het is echt een belevenis, nog steeds jammer dat het vorig jaar, vanwege het weer, niet doorging toen de kids met ons mee waren.

Na een uur opzwepende muziek en vuurwerk is het afgelopen en gaan we, na een drankje, weer terug richting het hotel. Morgen een stukje parcours verkennen en daarna de briefing en pastaparty.