Test: Canyon Speedmax CF 9.0 SL

Inmiddels ben ik een anderhalf jaar in het bezit van mijn eerste triathlonfiets. Wat is nu het voordeel tegenover een racefiets met ligstuur en is het het geld waard? Tijd voor mijn bevindingen.

Uitpakken

Nadat we op  22 februari 2018 een bezoek aan de Canyon Experience in Koblenz en we allebei een nieuwe fiets hadden besteld begon het wachten op de levering van de fiets. Dit ging opvallend snel, een week later werd de fiets al thuis afgeleverd. Dit had natuurlijk te maken dat ik had gekozen voor een model uit de Outlet en de fiets op voorraad was, maar ook de fiets van Sonja werd een paar dagen na mijn fiets afgeleverd.

Er werd dus een grote Canyon doos bij ons thuis afgeleverd en op het moment dat ik thuis kwam ging deze natuurlijk gelijk open. In compact pakket kon ik makkelijk uit de doos tillen en daarna kon ik de fiets compleet maken voor gebruik. Veel stelt dit overigens niet voor, het volgende moet namelijk gebeuren:

  • Stuur vastzetten, even opletten of het stuur in het midden zit
  • Zadelpen in het frame schuiven
  • Voorwiel plaatsen
  • Pedalen op de fiets monteren

Al met al was dit misschien een kwartiertje werk, dus laat je vooral niet afschrikken om een fiets bij Canyon te kopen omdat deze niet gelijk rijklaar is. Al het benodigde gereedschap wordt bijgeleverd en als ik het kan met mijn 2 linkerhanden, kan iedereen het.

Het eerste gevoel

Als de fiets eenmaal compleet is en in de huiskamer staat, staat er een monster. Alles aan de fiets straalt snelheid uit, het doet me een beetje denken aan de motoren uit de film Tron. De fiets is volledig uitgerust met Shimano Ultegra 6800 (helaas geen DI2) en Reynolds Strike  SLG wielen. Het nieuwe model heeft de nieuwe Shimano Ultegra 8000 groep, maar de aanbieding van deze fiets was dermate goed, dat ik genoegen nam met de oude versie van de Ultegra groep.

De geel/groene streep over de fiets staat hem goed en later zal ik hier ook mijn Casco helm en Fusion triathlonpak op aanpassen. Omdat ik een XL heb oogt de fiets wel wat groot, zeker als ik hem naast de S versie zet van Sonja. De S is zo compact dat het er nog sneller en flitsender uitziet, maar met mijn lichaamslengte heb ik niets aan zo’n compacte fiets. De rest van de fiets ziet er strak en goed afgewerkt af, Canyon blijft een prijs/kwaliteit verhouding leveren die extreem veel waar voor je geld biedt.

Eerste rit op de Speedmax

Helaas was het in de tijd dat ik de fiets binnen kreeg niet bepaald mooi weer, beter gezegd het was dramatisch. Verder zat ik vol in training voor de marathon van Rotterdam, dus het moment van de eerste rit moest even wachten. Maar uiteindelijk, op 14 maart, was het dan zover, tijd voor mijn eerste rit op de speedmachine.

Het begin is even wennen, want je merkt wel dat de fiets vooral is gemaakt om heel hard rechtdoor te fietsen. Bochten, zeker op lage snelheid, vergen duidelijk meer moeite dan op de normale racefiets. Voorzichtiger dan normaal rij ik de wijk uit richting de Kanaaldijk langs het Noordhollandsch kanaal.
Eenmaal aangekomen ga ik er even goed voor zitten en begin wat snelheid te maken. Nou met die snelheid zit het wel goed, voor je het weet zit je op 37 km/u en ook met wind tegen haal ik eigenlijk vrij makkelijk 34 km/u. Wat gaat dit hard, je kan veel beter je snelheid vasthouden op deze fiets en bovendien ligt de fiets als een blok op de weg. Ik ben er al snel achter, dit is genieten.

Na 55 kilometer ben ik weer thuis en heb ik een gemiddelde snelheid van 35km/u op mijn teller staan. Ik merk wel dat het wennen is aan de houding, want ik heb best wel last van mijn zitvlak en bovenarmen, maar dit zal zeker wel gaan verbeteren naarmate ik meer kilometers maak op deze fiets.

2 maanden verder

2 maanden verder en heb ik al een aantal ritten op de Canyon Speedmax gemaakt, waaronder de tijdrit van Almere en de HLMRMeer triathlon. Met de snelheid van deze fiets zit het wel goed, ik begin steeds meer aan de fiets te wennen en de houding wordt steeds beter en ik heb eigenlijk geen last meer van pijntjes tijdens het fietsen. Het schakelen gaat niet zo vloeiend als op een normale racefiets en ook het remmen vergt wat aanpassingsvermogen, maar het verschil in snelheid maakt dit meer dan goed.

Inmiddels heb ik een paar keer het zadel aangepast van positie en het lijkt erop dat ik nu de juiste positie heb gevonden. Het gaat zeker een stuk sneller en makkelijker in vergelijking met een racefiets met ligstuur, dus wat dat betreft is het echt wel een vooruitgang. Of het het geld waard is, dat blijft natuurlijk altijd de vraag. Ruim 2.500 euro voor hoogstens een paar minuten sneller over 90 km voor een recreant is natuurlijk heel veel geld, maar daarin tegen vond ik het een goed idee om mijn financiële meevaller hiervoor te gebruiken.

Anderhalf jaar verder

Inmiddels heb ik al aardig wat triathlon en tijdritten gedaan op deze heerlijke fiets. Ik kan niet anders zeggen dat dit een hele fijne fiets is, waarmee je toch wel 3 a 4 kilometer bij je gemiddelde snelheid kan optellen. Omdat je de fiets niet op dagelijkse basis gebruikt (inmiddels 2.500 kilometer), zijn de onderhoudskosten laag, tot nu toe zijn het 2 binnenbanden, waarvan 1x lek, en een nieuwe achterband. De geleverde Continental TT banden hebben niet echt een hele lange levensduur. Verder heb ik de kabel voor de voorderailleur opnieuw moeten afstellen, maar dit was ook zo gebeurd.

Als ik dan iets heb aan te merken, is het het opzetstuur. Het zou fijn zijn als hier wat meer verstel mogelijkheden op zouden zitten. Verder zat op de fiets van Sonja een cassette achter van 11/32, wat natuurlijk helemaal nergens op slaat voor een fiets waar je vooral heel veel snelheid op wilt maken. Deze hebben we inmiddels ook vervangen door een 12/25, waarbij je in Nederland veel beter de stappen tussen de verschillende versnellingen kan maken.

Conclusie

De Canyon Speedmax CF 9.0 SL 2017 is voor mij een topfiets, zeker voor iemand die het vooral van het fietsen moet hebben tijdens een triathlon geeft dit net even die extra push tijdens een triathlon. De fiets is verder erg compleet en persoonlijk vind ik hem, ondanks het grote XL frame, erg mooi. Tijdens de ritten die ik gemaakt heb op de Speedmax ligt mijn gemiddelde snelheid beduidend hoger en zeker op lange rechten stukken kan je goed snelheid maken. Bochten zijn, zeker op lage snelheid, wel lastiger te nemen en de houding vergt wel wat oefening.

Score

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: